علائم بیماری ام اس

علائم بیماری ام اس چیست؟

بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری با منشاء خود ایمنی می باشد، که در این بیماری سیستم ایمنی بدن در اثر نرسیدن انرژی کافی به سلول های ایمنی قدرت تشخیص دوست و دشمن و خودی و غیر خودی را از دست می دهد و بنابراین برعلیه پروتئین ها و سلول های خود بدن فعال می شود و آنها را نابود می کند، این بیماری بوسیله پلاک های پراکنده در ماده ی سفید مغز و در اثر انهدام پوشش میلین روی اعصاب مغز و نخاع به وجود می آید

این بیماری دارای علائم متعددی می باشد، شامل: علائم روحی و روانی و جسمی فراوان و در اثر پیشرفت آن ناتوانی های فیزیکی و ذهنی و ادراکی به وجود می آید، سن بروز بیماری غالباً بین 20 تا 50 سالگی است و در بین بانوان شایع تر است ولی می تواند در سنین دیگر هم ملاحظه شود

میزان شیوع ام اس بین 2 تا 150 نفر در هر صد هزار نفر می باشد

این بیماری دارای علائمی مانند شروع ناگهانی یا تدریجی کم شدن حس لامسه، ضعف و سستی در عضلات مختلف بدن، انقباض و سفتی و گرفتگی غیر عادی عضلات، اشکالات حرکتی (نامنظمی حرکات بدن)، اختلال درتکلم، (تکلم بریده بریده)، نیستاگموس، دوبینی، تاری دید، کاهش دقت بینایی، کاهش دید رنگی، خستگی مزمن و دردهای بدنی طول کشیده با علت نامعلوم، مشکلات مزمن در مثانه، روده و شکم، اختلالات عصبی، حس خارش، کرختی، گزگز، مورمور، سوزن سوزن شدن دردناک بخصوص در پاها می باشد

در طب جدید علت بیماری نامشخص است و درمان هم ندارد و داروها فقط در مدیریت علایم بیماری کمک می کنند، در حالیکه در طب اسلامی- ایرانی مثل سایر بیماریها ریشه بیماری ام اس نیز در اختلالات تغذیه ای اعم از نوع غذاها، ترکیب غذاها و نحوه غذا خوردن و آشامیدن است لذا برای درمان بیماری ام اس به نظر بنده ابتدا اصلاح تغذیه بیمار بر اساس رعایت کامل و 100% مثلث سلامت استوار است و در کنار آن از داروهای گیاهی و رژیم های تقویت عمومی و عرقیات مفید استفاده می شود و بتدریج ورزش وارد زندگی فرد می شود، در صورتیکه زمان خیلی از دست نرفته باشد، (حداکثر 2 سال) درمان قطعی به شرط رعایت کامل دستورات طب اسلامی- ایرانی بسیار محتمل است و در سایر موارد بهبودی نسبی حاصل می گردد

لطفاً جهت درمان بیماران ام اس شرح حال کامل، عکس گردی صورت، پشت و کف دستها در قسمت ویزیت اینترنتی وب سایت وارد و ارسال شود

متخصص و دانشیار آسیب شناس سلولی

محقق و مدرس طب اسلامی – ایرانی