به سایت دکتر حسن اکبری خوش آمدید

…هوالشافی…

تلفن دریافت نوبت

021-91302356

اثرات اعراض نفسانی بر قلب

اثرات اعراض نفسانی بر قلب

هوالشافی

اثرات اعراض نفسانی بر قلب:

اعراض نفسانی به معنی حالات روحی مانند هیجانها، غم، شادی، خشم و غضب می باشد. همانگونه که همه ما تجربه کرده ایم، حالات روحی و روانی ذکر شده می توانند بطور مستقیم روی ضربان قلب، قدرت و عملکرد آن تأثیر بگذارد. برای مثال یک حرف نامناسب از سوی یک فرد می تواند ضربان قلب را از 70 ضربان در دقیقه تا 150 ضربان در دقیقه افزایش دهد. و یا دیدن یک صحنه خاص ممکن است با افزایش ضربان قلب و در نتیجه نرسیدن موقت خون به سلول های قلبی و درد همراه شود.

 

اعراض نفسانی و اثرات آن بر قلب

از این دسته عوامل محرک می توان به گوش دادن به موسیقی های خاص و دیدن عکس ها و یا تماشای فیلم ها اشاره نمود. که همه این ها به نوبه خود می توانند اثرات سوئی بر روی قلب داشته باشند.

از نظر طب سنتی بیشترین اثرات منفی روی قلب از طریق دیدن اتفاق می افتد. جالب است که ما در روایات اسلامی نگاه ناروا را تیری زهرآگین از تیرهای شیطان می یابیم. همچنین می بینیم برای جلوگیری از اصابت این تیرهای زهرآگین به قلب انسان ها در احکام مقدس اسلامی تأکید بر رعایت پوشش مناسب برای مردان و زنان شده است. و از مومنین و مومنات خواسته شده تا چشم های خود را محافظت نمایند.

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها

«به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند. و فروج خود را حفظ كنند. اين براى آنها پاكيزه ‏تر است. خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس ‏آلود) فرو گيرند. و دامان خويش را حفظ كنند. و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند.

رسانه های جمعی:

امروزه به علت توسعه فراوان رسانه های جمعی و سوء استفاده دولت های استثمارگر از آن ها متاسفانه به قلب انسان ها و بخصوص جوانان مرتباً آماج تیرهای زهرآگین شیطانی می گردند. و همچنین توسعه روز افزون موسیقی های محرک اعصاب متاسفانه موجب ضعف قلب های افراد جامعه می گردد. و به دنبال ضعف قلب تمام سامانه های بدن دچار ضعف می گردند.

یکی از علایم ضعف قلبی وجود تپش قلب است که به علت بالا رفتن ضربان قلب نیاز به مصرف اکسیژن را در سلولهای قلبی افزایش می دهد. عروق قلبی کفاف طولانی مدت این افزایش نیاز را نمی دهد، و نرسیدن خون کافی موجب درد می گردد.

بنابراین هر استرسی را که موجب افزایش بی مورد ضربان قلب می گردد که از مهمترین عوامل آن اعراض نفسانی است، بخصوص آنهایی که در اثر گناهان بوجود می آیند. پس بیائید با رعایت دستورات الهی جامعه ای سالم و عاری از ناپاکی برای داشتن قلب هایی سالم برای هم فراهم نمائیم.

دکتر حسن اکبری

متخصص آسیب شناسی

دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی

www.drakbary.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *