نسخه چاپي ارسال به دوست

علت بی اثر بودن داروهای ام اس چیست؟

دانشمندان کشف کردند که چرا داروهایی که زمانی امید آن می‌رفت که خیلی در درمانام اس مؤثر باشند، به بیماران مبتلا به این بیماری کمکی نمی‌کنند.

یک تیم از دانشگاه آکسفورد می‌گوید تغییر ژنتیکی در بیماری‌ام اس بدین معناست که داروهایی که در درمان مبتلایان به بیماری‌های سیستم ایمنی، مؤثر هستند، روی بیماران مبتلا به ام اس تاثیری ندارند.

بر اساس گزارشی که این تیم تحقیقاتی در مجله نیچر منتشر کرده این گونه داروها حتی می‌توانند عوارض بیماری‌ام اس را تشدید کنند.

متخصصان می گویند تحقیقاتشان نشان می‌دهد که ژنتیک چگونه می‌تواند بر نوع پاسخ به داروها و درمان‌های مختلف اثر بگذارد.

این داروها که آنتی تی ان اف نامیده می‌شوند در مبتلایان به بیماری التهابی روده و آرتریت روماتوئید مؤثر هستند، اما بر بیماران مبتلا به ام اس تاثیری ندارند. محققان هنوز دلیل قطعی این موضوع را نمی‌دانند.

اعضای تیم تحقیقاتی آکسفورد یک تغییر ژنتیک خاص را که قبلاً تصور می‌شد با بیماری‌ام اس ارتباط دارد، مورد مطالعه قرار دادند.

پزوهشگران متوجه شدند که ژن جهش یافته باعث تولید پروتئینی متفاوتی می‌شود که کوچکتر است و مانع از فعالیت تی ان اف می‌شود، یعنی دقیقاً همان کاری را می‌کند که داروهای مهار کننده تی ان اف انجام می‌دهند. تی ان اف ماده‌ای است که سیستم ایمنی بدن برای دفاع در مقال عفونتها و تومورها ترشح می‌کند اما خود آن می‌تواند علائمی را ایجاد کند که برای کاهش آنها ممکن است نیاز به درمان باشد.

به این ترتیب روشن می‌شود که چرا ده سال پیش، یک تحقیق پزشکی نشان داد که این داروها بیماری‌ام اس را تشدید می‌کنند.

نیک رایک، مدیر بخش تحقیقات جمعیت ام اس در این باره گفت ژن‌های زیادی به بیماری‌ام اس مربوط هستند ولی در مورد اینکه هر کدام دقیقاً چه نقشی دارند، اطلاعات اندکی داریم .

به گفته او، تحقیقات مهم اخیر نشان داده است که برخی ژن‌های جوان در این باره که بیمار به دارویی پاسخ مثبت بدهد یا خیر، نقش تعیین کننده دارند.

آقای رایک می‌گوید نتایج این تحقیقات به پزشکان کمک می‌کند که در آینده به هر بیمار مبتلا به ام اس، دارویی را تجویز کنند که برایش مؤثر باشد.

نظریه دکتر اکبری: علت بیماری‌ام اس اختلال عملکرد سلول‌های ایمنی است که آن هم بخاطر تغذیه نامناسب است لذا ما خیلی راحت با این بیماری برخورد می‌کنیم به شرطی که زیاد دیر نشده باشد و بیمار بطور کامل دستورات را رعایت کند.

متخصص و دانشیار آسیب شناسی سلولی

محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی